Wat veroorzaakt spierstijfheid

Wat veroorzaakt spierstijfheidSpierstijfheid is een van de meest voorkomende oorzaken van spierpijn. Het wordt gekenmerkt door het onvermogen van de spieren om normaal te ontspannen.

De aandoening kan elk van de spieren in het lichaam aantasten waardoor scherpe pijn ontstaat die het moeilijk maakt om te bewegen. Spierstijfheid is ook bekend als spierspanning, rigor of stijfheid.

Wat veroorzaakt spierrigiditeit?
Er zijn spieren over je hele lichaam. Wanneer u een bepaald deel van uw lichaam moet verplaatsen, sturen uw hersenen een zenuwsignaal naar de spieren in dat lichaamsdeel. Dit zorgt ervoor dat de spieren strakker worden of samentrekken. Spieren kunnen een klein beetje of veel samentrekken, afhankelijk van het type signaal dat de hersenen sturen. Na samentrekken ontspannen de spieren tot de volgende keer dat u ze moet gebruiken.

Spierstijfheid:

• treedt op wanneer een spier of groepen spieren gedurende een langere periode samentrekken of gedeeltelijk samentrekken. Het brein blijft zenuwsignalen sturen die de spier vertellen samen te trekken, zelfs wanneer de spier niet langer nodig is voor beweging. Dit kan soms enkele uren of dagen duren. Hoe langer je spiercontractie blijft duren; des te meer pijn je zult voelen.
  • wordt vaak veroorzaakt door stress. Stress kan een nadelige invloed hebben op het zenuwstelsel van het lichaam, inclusief zijn zenuwen en hoe deze werken. Het zenuwstelsel kan reageren op stress door extra druk uit te oefenen op de bloedvaten wat resulteert in verminderde bloedtoevoer naar de spieren. Dit kan spierspanning en pijn veroorzaken.
  • kan ook worden veroorzaakt door bepaalde medicijnen, zoals statines. Sommige medische aandoeningen kunnen ook bijdragen aan spierrigiditeit.

Wanneer moet u een arts bellen bij spierrigiditeit
Als je weet dat je spierrigiditeit het gevolg is van een lichte verwonding, stress of overmatig gebruik, dan kun je het meestal thuis goed behandelen. Als u echter vermoedt dat uw spierstijfheid wordt veroorzaakt door een ernstige verwonding of ziekte moet u uw arts raadplegen.

U moet ook contact opnemen met uw arts als uw spierrigiditeit niet binnen een week verdwijnt of gepaard gaat met:

• een tekenbeet;
  • een onverklaarbare uitslag;
  • rode en gezwollen spieren;
  • een verhoging van medicatiedosering of een verandering in medicatie.

U moet onmiddellijk 911 bellen of direct naar de eerste hulp gaan als u spierrigiditeit ervaart samen met een van de volgende symptomen:

• moeite met ademhalen;
  • duizeligheid;
  • ernstige spierzwakte;
  • hoge koorts;
  • nek stijfheid.

Hoe wordt spierrigiditeit vastgesteld
Om spierrigiditeit te diagnosticeren, zal uw arts eerst uw medische geschiedenis nemen en een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Ze kunnen ook laboratoriumtests uitvoeren om te zoeken naar spierschade en om mogelijke onderliggende aandoeningen die uw spierrigiditeit kunnen veroorzaken, uit te sluiten.

Deze testen kunnen zijn:
Bloedtesten, die uw arts kunnen helpen bij het controleren op spierbeschadiging en de aanwezigheid van bepaalde auto-immuunziekten die stijfheid kunnen veroorzaken.
MRI- en CT-scans, die eventuele botafwijkingen kunnen onthullen die beknelde zenuwen kunnen veroorzaken.
Een elektromyogram, waarmee uw arts kan beoordelen hoe goed de spieren en zenuwen werken.
Een echografie, die uw arts kan helpen bij het vinden van tranen en ontstekingen in spiervezels.

Hoe wordt spierstijfheid behandeld
Het belangrijkste doel van de behandeling is om de spieren aan te moedigen om te ontspannen. De specifieke behandeling die wordt gebruikt voor spierrigiditeit kan variëren afhankelijk van de oorzaak.

Huismiddeltjes
Thuismiddeltjes zijn meestal effectief bij het behandelen van spierrigiditeit veroorzaakt door lichte verwondingen, stress of overmatig gebruik.

• breng een warm kompres of verwarmingskussen aan op de getroffen spier om te helpen starre spieren te ontspannen;
  • span zachtjes je stijve spieren om te helpen ontspannen
  • vermijd zware activiteiten waardoor de spier weer stijf kan worden;
  • moedig de spieren aan om te ontspannen met massage, yoga of tai chi;
  • medische behandeling. U hebt een medische behandeling nodig voor ernstige verwondingen of onderliggende gezondheidsproblemen die uw spierrigiditeit kunnen veroorzaken. De behandeling zal eerst de aandoening of het letsel en vervolgens de spierrigiditeit aanpakken. Afhankelijk van de specifieke oorzaak van uw spierrigiditeit, kan een medische behandeling gepaard gaan met chirurgie, medicijnen en fysiotherapie. U en uw arts kunnen bespreken welke behandelingen het beste voor u zijn;