Rugklachten – Meer bewegen, minder pijnstillers

Rugklachten – Meer bewegen, minder pijnstillersOnderzoeker en huisarts in opleiding Wendy Enthoven van het Erasmus MC onderzocht het effect van het gebruik van pijnstillers bij 55-plussers met rugklachten.

Het blijkt dat deze pijnstillers de pijn nauwelijks verminderen, maar wel bijwerkingen kunnen geven zoals maag- of hartklachten.

Pijnstillers helpen nauwelijks en kunnen nare bijwerkingen geven. Van Enthoven volgde 675 patiënten met rugpijn. Hierbij ging het om patiënten met acute lage rugpijn en chronische lage en hoge rugpijn, waarvan de oorzaak onbekend is. Het bleek dat 72 procent van de 55-plussers pijnstillers slikte.

“Na een half jaar slikt een derde van de ouderen deze pijnstillers nog steeds, terwijl ze nauwelijks helpen om de rugpijn te verminderen en nare bijwerkingen kunnen geven”, zegt de promovenda. “Denk aan maagklachten en zelfs hartfalen. Met name ouderen hebben meer kans op bijwerkingen van pijnstillers, doordat zij vaak ook andere onderliggende ziekten hebben of andere medicijnen gebruiken, waarmee een interactie kan optreden.”

Van Enthoven stelt het belang van bewegen voorop: “Belangrijker is om te blijven bewegen bij rugpijn, want ondanks dat dit lastig kan zijn, heeft het minder nadelen. Veel ouderen zijn bang om iets te forceren, maar uit de praktijk blijkt dat dit niet zo is en dat rugpijn meestal vanzelf weer over gaat.”